Test av smart styrning och lastbalansering i Dansmästaren

Varför utmaningen med att jämna ut energianvändningen över dygnet behöver löses förklaras av flera olika samhällsaktörer, bland annat av Svenska Kraftnät och under taggen #Uppsalaeffekten.

Som en del i ett pågående forskningsprojekt kommer tester av så kallad  lastbalansering för Dansmästarens laddinfrastruktur genomföras under hösten 2024.  Projektet, som Uppsala parkering driver i samarbete med Uppsala universitet, har till syfte att bidra med kunskaper och metoder för att möta utmaningen som Sveriges energisystem står inför till följd av den ökade elektrifieringen i samhället.

Ett pilottest kommer att göras på p-platser för E-tillstånd i Dansmästaren under perioden 12/9 – 19/9, mellan kl. 15.00 – 24.00.  Laddeffekten på testplatserna kommer att variera i hastighet mellan dessa klockslag. Effekten reduceras dock aldrig med mer än 50% på någon plats, och vid någon tidpunkt.

Här berättar vi mer mer om testerna:


I filmen har vi lånat Svenska Kraftnäts budskap inför vintern 2023/2024:
 Tre goda skäl att plana ut kurvan för elförbrukningen.

Varför testar vi?

Stora toppar i elförbrukningen under kalla vinterdagar är problematiska för hela kraftsystemet, för miljön och för plånböckerna hos alla som får elräkningar hem i brevlådan. Genom att testa modeller för utjämning av elförbrukningen i Dansmästaren vill vi vara med och bidra till ökade kunskaper om hur samhällsutmaningen med elförsörjningen kan hanteras. De planerade testerna under hösten 2024 kan ge svar på hur elförbrukningen i Dansmästaren kan styras på ”smartare” sätt.

Hur testar vi ?

För att kunna plana ut elförbrukningskurvan vid rätt tillfällen behövs en signal som speglar dagsaktuellt läge. För detta test har vi valt att använda elmarknadens dagliga prissättning på el, spotpriset, som denna signal.  Spotpriset ändras dag för dag beroende på tillgång och efterfrågan. Vattenfall förklarar mer om spotpriset här

Om det här testet kan man förenklat säga att laddeffekten kommer att begränsas med 50 % under den timme då spotpriset är högst. När spotpriset är 1/3 av det högsta timpriset, kommer laddeffekten att begränsas med 1/3 av 50 %, och så vidare.

Har du egna tankar om smart styrning? Vill du delta aktivt i något av forskningsprojekten?
Eller vill du bara vill veta mer – hör gärna av dig till info@uppsalaparkering.se

Uppdaterad: